Bakar bröd...

Jag fick ett recept av pappas sambo Ann-Sofie
på ett mycket gott grovbröd.

Jag bakade det i tisdags och det blev 2 limpor
och de är nästan slut så idag
bakade jag 2 nya limpor.

Ni ska få receptet av mig!

GROVBRÖD:
5 dl vetemjöl
3 dl rågsiktsmjöl
2 dl grahamsmjöl
2 dl havregryn
2 dl vetegroddar
(fins att hitta på mjölhyllan)
1,75 dl veterkross
1, 75 dl rågkross
2 tsk salt
5 tsk bikarbonat
1,5 dl sirap
1 l lättfil

175 grader i 1,5 tim

Blanda ihop alla torra ingredienser.
Blanda ner sirap och fil och rör om.
Smöra och ha i ströbröd i 2 formar
och häll ner smeten.
Efter 30 minuter lägg på aluminiumfolie.

Om du vill kan du ha i hela hasselnötter, valnötter
eller något annat du tycker om som tex. torkad frukt.


Jag lovar, det blir kanongott!
Nyttigt och alldeles underbart.



Kommentarer
Postat av: Micke

Hembakat är bäst! :-)



sv:

Tackar! Ja, det känns som det är många som lovar ungefär samma saker. Vi får se om vi lyckas hålla det. :-)

Det hade varit kul, men jag vet inte heller hur vi skulle hitta alla. De jag har kontakt med förutom du är Lasse, Tomas och Calle.

2011-01-03 @ 20:52:32
URL: http://loveliferock.blogg.se/
Postat av: Micke

sv:

Ja, det är ju sant, jag har också kontakt med både Annika och Ann-Marie på FB och nu idag tog även Ursula kontakt med mig. Med hjälp av FB kan vi säkert få ihop en hel del av gamla gänget. :-)

2011-01-05 @ 00:02:14
URL: http://loveliferock.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0